Ansökan om sjuklöneersättning enligt 9 § 2 LSS

Denna e-tjänst har 5 steg
  • 1. Ansökan
  • 2. Bilagor
  • 3. Förhandsgranska
  • 4. Signera
  • 5. Skicka in

Information om ansökan vid sjuklöneersättning enligt 9 § 2 LSS

 

Om ordinarie assistent är sjuk är kommunen skyldiga att tillhandahålla vikarie eller betala för kostnaden för att ta in en extern vikarie. 

Sjuklöneersättningen beräknas enligt bestämmelser i sjuklönelagen och i kollektivavtal. Ersättning betalas ut för den ordinarie assistentens sjuklön inklusive sociala avgifter och semesterersättning. Kommunen betalar inte ut den särskilda sjukförsäkringsavgiften.

 

De uppgifter vi behöver för att ta ställning till kostnaden för sjuklön är:

 

Uppgifter som underlag för utredningen och bifogas i ansökan/begäran

  • Den sökandes (brukarens) namn, personnummer, kontaktuppgifter.
  • Fullmakt från den enskilde att en annan person har rätt att ansöka om och ta emot ersättning om inte den enskilde själv ansöker.
  • Uppgift om till vilket konto ersättningen skall utbetalas.
  • Signering av brukare eller i förekommande fall av ombudet.

 

Följande underlag är obligatoriska att bifoga vid varje ansökan: 

  • Assistansberättigades namn och personnummer
  • Tillståndsbevis
  • Fullmakt samt namn och kontaktuppgifter till assistansföretaget
  • Anställningsavtal
  • Specificerad uträkning
  • Sökt belopp med redovisning per timme, utbetalning, datum och klockslag som visar att faktisk merkostnad finns.
  • Sociala kostnader under sjuklöneperioden, kostnader i procent
  • Semesterersättning under sjuklöneperioden, kostnader i procent.
  • Hur karensavdraget är uträknat (som är 20 procent av sjuklönen en genomsnittlig arbetsvecka), kronor per timme.
  • Lönespecifikation och namnuppgifter för ordinarie assistent
  • Lönespecifikation och namnuppgifter för vikarie
  • Sammanställning av sjuklistan
  • Gällande/aktuellt veckoschema på assistansberättigad
  • Underskriven tidrapport för sjukperioden – ordinarie assistent
  • Underskriven tidrapport för sjukperioden – vikarierande assistent
  • Tidrapport till Försäkringskassan, gällande ordinarie personlig assistent och vikarie.
  • Läkarintyg gällande dag 8–14 som styrker frånvaro. Från och med 15 dag betalar Försäkringskassan.
  • Aktuellt kollektivavtal: skicka inte hela avtalet, utan en kopia på underskriven del och övriga kollektivavtalsbundna kostnader

 

 

Ansökan bör inkomma till kommunen inom tre månader efter sjukdomstillfället.

 

Information

Inloggning

Inloggning krävs för denna e-tjänst

E-tjänsten måste signeras innan inskick

Tillgänglig som PDF

Ladda ned